Volksuniversiteit Wageningen

Bestellijst

Geen bestellingen
Cursuscode: 201

Museumkring - totaalprogramma

Museumkring - totaalprogramma
Cursuscode: 201

Ook in het cursusjaar 2018-2019 gaan we weer op museumbezoek. Voorafgaand aan dit bezoek is er een lezing, waarin zowel de locatie als de tentoonstelling wordt besproken. De docent bespreekt de kunstenaar en de periode waarin deze zich heeft ontwikkeld of de stroming waartoe hij/zij gerekend wordt. Zo hopen we de cursist goed op het museumbezoek voor te bereiden. Intekenen is zowel mogelijk voor de hele serie als voor de afzonderlijke excursies (zie cursusnr. 202, 203, 204 en 205) Reis- en entreekosten zijn niet bij de prijs inbegrepen. Het reizen zal met openbaar vervoer georganiseerd worden. We bespreken achtereenvolgens:

Avant-garde in Groningen: 100 jaar De Ploeg

Lezing: 28 september 2018, 10-12 uur,                    Excursie 5 oktober 2018

In 2018 is het honderd jaar geleden dat een groep jonge Groninger kunstenaars Kunstkring De Ploeg opricht. Ter gelegenheid daarvan presenteert het Groninger Museum van 26 mei t/m 4 november  de grote overzichtstentoonstelling Avant-garde in Groningen. De Ploeg 1918-1928. Centraal staat het spannende culturele klimaat in Groningen aan het begin van de 20ste eeuw waarbinnen De Ploeg is ontstaan. Het museum laat ruim honderd werken zien, waaronder schilderijen, tekeningen, drukwerk en grafiek van  Ploegleden zoals Jan Wiegers, Johan Dijkstra en Jan Altink, in contrast met werk van coryfeeën zoals Jozef Israëls, H.W. Mesdag, Otto Eerelman en tijdgenoten. Het toont hoe de ‘jonge wilden’ zich losmaakten van de toenmalige gevestigde orde. Daarnaast is er aandacht voor het werk van Ernst Ludwig Kirchner en Vincent van Gogh, die beiden van groot belang zijn geweest voor de schilderkunstige ontwikkeling binnen De Ploeg. 

Excursie 2: Maria van Gelre in De Valkenhof te Nijmegen

Lezing: 30 november 2018, 10– 12 uur          excursie 7 december 2018

We maken kennis met het leven van Maria van Gelre aan de hand van ruim 100 (kunst)objecten, waaronder vele artistieke topstukken uit internationale collecties die niet eerder in Nederland zijn tentoongesteld. Het hoogtepunt vormt een selectie van 40 speciaal voor de tentoonstelling gerestaureerde pagina’s uit haar omvangrijke gebedenboek, die grotendeels in de Staatsbibliothek zu Berlin wordt bewaard en gezien zijn kwetsbaarheid zelden wordt uitgeleend. Dankzij een grootschalige restauratie is dat nu speciaal voor de tentoonstelling voor het eerst en eenmalig in deze omvang mogelijk. Want op 23 februari 1415, precies 603 jaar geleden, voltooide kopiist Helmich die Lewe de tekst van het uitzonderlijke gebedenboek voor Maria van Gelre. Jarenlang moet hij hebben geschreven aan dit complex gebedenboek van meer dan 1200 bladzijden. Pas jaren na 1415 moet het boek in alle pracht gereed zijn geweest. Naast haar gebeden boek worden onder meer miniaturen, handschriften, schilderijen, textiel, sieraden, beeldhouwkunst, gebrandschilderde vensters en heiligenbeelden getoond. Zorg dat u de tentoonstelling niet mist, Museum Het Valkhof is de enige plek waar de expositie is te zien!.

Utrecht, Caravaggio en Europa

Lezing: 25 januari 2019, 10–12 uur                         Excursie: 1 februari 2019 

Rome was het centrum van de wereld in het begin van de Gouden Eeuw. Jonge schilders uit heel Europa trokken naar de Eeuwige Stad, waar – zo deed het gerucht de ronde – Caravaggio voor een revolutie had gezorgd. Een nieuw realisme in de schilderkunst, ongekend drama, het grote gebaar en een mysterie van licht. Dat moest je met eigen ogen zien. Utrechtse schilders Dirck van Baburen, Hendrick ter Brugghen en Gerard van Honthorst waren erbij. Tussen 1600-1630, de kernperiode van het Europees Caravaggisme, werden in Rome 2700 kunstenaars geregistreerd, waarvan 572 buitenlanders. Ze bezochten dezelfde kerken en collecties. Ze spraken elkaar. En ze schilderden! Dezelfde thema’s, dezelfde inspiratiebronnen, maar in uitwerking totaal verschillend. Utrecht, Caravaggio en Europa belicht juist deze verschillen tussen de Europese navolgers van Caravaggio. Door de werken thematisch te presenteren is direct duidelijk dat iedere kunstenaar werkte vanuit zijn eigen culturele achtergrond.

Basquiat in het Schunck, Heerlen

Lezing VU Arnhem en Wageningen 5 april 2019   Excursie 12 april 2019

Jean-Michel Basquiat was een Amerikaans neo-expressionistisch (en van oorsprong graffiti)-kunstenaar van Haïtiaanse en Porto Ricaanse afkomst. Hij was leidend in de ontwikkelingen vanaf 1980 van de cross-over cultuur en de ‘urban culture’.  De tentoonstelling over het leven en werk van Basquiat zal bestaan uit drie delen:                                                       

1. 'Basquiat before Basquiat' Deze tentoonstelling is overgenomen van Museum of Contemorary Art Denver en laat het werk zien van Jean-Michel Basquiat in de periode 1979-1980 het jaar voordat hij doorbrak in de New Yorkse kunstscene van bijvoorbeeld Andy Warhol en Lou Reed.

2. Times Square Show 1980 die de doorbraak van Basquiat betekende, maar ook als bakermat geldt van de cross-over cultuur en de ‘urban culture’ omdat toen kunst, graffiti, muziek, DJ’ing, mode, performance, poëzie, dans bij elkaar kwamen in een grote culturele toestand.

3. Van Harlem (NY) tot Heerlen (NL) Deze staat stil bij de Nederlandse receptie van Basquiat en de Times Square Show beweging in Nederland. Er is aandacht voor de invloed op Nederlandse collecties, de schilderkunst en de graffiti-scene. De tentoonstelling gaat in op tijdgenoten in het Nederland van de jaren 80, hoe zij zijn waargenomen en zich hebben ontwikkeld.

-Website Schunck*

 

 

Vrijdag 28 september 2018
8 lessen van 2 uur aanvangstijd 10:00 (klik hier voor de lijst met data en tijden per bijeenkomst)
Prijs: € 120,00
Mw. drs. I. (Inge) van Velzen
10:00 - 12:00
Locatie: Bevrijdingskerk (klik hier voor de adres gegevens)
Inschrijving nog open >
drs. I. (Inge) van Velzen
drs. I. (Inge) van Velzen
'In de cursus die ik geef kan ik twee liefhebberijen combineren: mensen helpen hun kennis uit te breiden en kunstgeschiedenis. Ik werk al meer dan dertig jaar in het onderwijs en ben sinds 1996 afgestudeerd kunsthistoricus. Mijn bijzondere belangstelling gaat uit naar de kunstgeschiedenis van Nederland. Welke ontwikkelingen hebben zich hier in het spoor van de rest van Europa voorgedaan? Verder interesseer ik me ook voor de (vroege) middeleeuwen, de 19e eeuw, het interbellum, en verder ook voor fotografie en videokunst. Ik heb de cursisten altijd ervaren als gemotiveerde, geïnteresseerde mensen, die mondig en kritisch deelnemen aan de cursussen. Cursussen geven blijkt voor mij als docent niet alleen kennis overdragen te zijn, maar je leert er steeds zelf ook weer van! Zo zorgen de deelnemers aan de Museumkring, die soms al jaren meegaan op tentoonstellingbezoek, ervoor dat ik me blijf ontwikkelen en niet op de automatische piloot ga draaien.' De Volksuniversiteit is een fantastisch instituut dat in de behoefte van veel mensen voorziet. Ik werk hier al vele jaren en ben steeds weer verrast door het grote en brede aanbod van cursussen. Als docent heb ik een grote inbreng in het aanbod in het algemeen en er is veel ruimte voor mijn specialismen.'