Volksuniversiteit Wageningen

Bestellijst

Geen bestellingen
Cursuscode: 205

Museumkring - De tranen van Eros: Moesman, surrealisme en de seksen

Museumkring - De tranen van Eros: Moesman, surrealisme en de seksen
Cursuscode: 205

Lezing 27 maart 2020     10:00-12:00    uur                                                      Excursie 3 april 2020

Het Centraal Museum is gevestigd in een voormalig middeleeuws klooster aan de Agnietenstraat 1 in Utrecht.  In de tentoonstelling wordt het werk van de enige officieel erkende Nederlandse surrealist Johannes Moesman (1909-1988) geplaatst in de context van zijn internationale tijdgenoten. Naast Salvador Dalí, René Magritte en Max Ernst is er voor het eerst veel ruimte voor vrouwelijke surrealisten als Claude Cahun, Leonora Carrington en Leonor Fini. Bovendien is er werk te zien van hedendaagse kunstenaars als Sarah Lucas, Gillian Wearing, Paul Kooiker en Viviane Sassen.

Moesman verbeeldde zijn seksuele fantasieën in een tijd dat daar, zéker in Nederland, een groot taboe op rustte. De surrealisten gingen gretig met het thema aan de slag, om zich te bevrijden van het verstikkende conformisme van hun tijd. Bijna 100 jaar na de geboorte van het surrealisme, leven we in het #MeToo-tijdperk met verschuivende machtsverhoudingen tussen mannen en vrouwen. Hoe verbeelden de surrealisten destijds hun opvattingen over ‘mannelijkheid’ en ‘vrouwelijkheid’? En hoe kijken wij nu aan tegen hun visies op seksualiteit en gender?

-Website Centraal Museum

Vrijdag 27 maart 2020
2 lessen van 2 uur aanvangstijd 10:00 (klik hier voor de lijst met data en tijden per bijeenkomst)
Prijs: € 38,00
Mw. drs. I. (Inge) van Velzen
10:00 - 12:00
Locatie: Bevrijdingskerk (klik hier voor de adresgegevens)
Inschrijving geopend >
drs. I. (Inge) van Velzen
drs. I. (Inge) van Velzen
'In de cursus die ik geef kan ik twee liefhebberijen combineren: mensen helpen hun kennis uit te breiden en kunstgeschiedenis. Ik werk al meer dan dertig jaar in het onderwijs en ben sinds 1996 afgestudeerd kunsthistoricus. Mijn bijzondere belangstelling gaat uit naar de kunstgeschiedenis van Nederland. Welke ontwikkelingen hebben zich hier in het spoor van de rest van Europa voorgedaan? Verder interesseer ik me ook voor de (vroege) middeleeuwen, de 19e eeuw, het interbellum, en verder ook voor fotografie en videokunst. Ik heb de cursisten altijd ervaren als gemotiveerde, geïnteresseerde mensen, die mondig en kritisch deelnemen aan de cursussen. Cursussen geven blijkt voor mij als docent niet alleen het overdragen van kennis te zijn, maar je leert er steeds zelf ook weer van! Zo zorgen de deelnemers aan de Museumkring, die soms al jaren meegaan op tentoonstellingbezoek, ervoor dat ik me blijf ontwikkelen en niet op de automatische piloot ga draaien.' De Volksuniversiteit is een fantastisch instituut dat in de behoefte van veel mensen voorziet. Ik werk hier al vele jaren en ben steeds weer verrast door het grote en brede aanbod van cursussen. Als docent heb ik een grote inbreng in het aanbod in het algemeen en er is veel ruimte voor mijn specialismen.'