Volksuniversiteit Wageningen

Bestellijst

Geen bestellingen
Cursuscode: 206

Van borstbeeld naar moderne installatie

Van borstbeeld naar moderne installatie
Cursuscode: 206

De twintigste eeuw kent tal van nieuwe ontwikkelingen in de beeldende kunst: modernisme, popart, sociale plastiek, arte povera, land-art, plasticisme, postmodernisme, en andere. Kunst waar afscheid genomen wordt van de traditionele, realistische schilder en beeldhouwkunst en waarin de beeldende kunst zich langzamerhand steeds meer richting abstractie ontwikkelt.

Stromingen aan het begin van deze eeuw waren het Russische suprematisme en constructivisme. In Frankrijk had men het Orphisme, in Italië het futurisme en de pittura metafisica. Het meest invloedrijk waren echter het expressionisme en het kubisme. Het waren onder andere Pablo Picasso en Georges Braque die er voor zorgden dat de beeldhouwkunst sensationeel veranderde aan het begin van de twintigste eeuw. Zo maakte Picasso een sculptuur van een gitaar, maar het kon evengoed een vogel zijn of zelfs iets dat geen onderwerp had. Het was een abstract werk; vorm en materiaal waren het belangrijkste. In de twintigste eeuw kon alles onderwerp zijn.

Eeuwenlang waren de traditionele materialen van de beeldhouwer marmer, brons of klei geweest. Nu werd er ook gekozen voor karton, plaatijzer, draad of hout. Alles mocht en alles kon! In de tweede helft van de 20ste eeuw werden zelfs hele kunstwerken geassembleerd uit verschillende materialen. Of een hele installatie opgebouwd met behulp van meerdere materialen en technieken.

In drie bijeenkomsten volgen we deze ontwikkeling in de beeldhouwkunst van de Westerse wereld. De serie wordt op 18 november afgesloten met een bezoek aan het Stedelijk Museum in Amsterdam.

Maandag 28 oktober 2019
4 lessen van 2 uur aanvangstijd 10:00 (klik hier voor de lijst met data en tijden per bijeenkomst)
Prijs: € 60,00
Mw. drs. I. (Inge) van Velzen
10:00 - 12:00
Locatie: Bevrijdingskerk (klik hier voor de adresgegevens)
drs. I. (Inge) van Velzen
drs. I. (Inge) van Velzen
'In de cursus die ik geef kan ik twee liefhebberijen combineren: mensen helpen hun kennis uit te breiden en kunstgeschiedenis. Ik werk al meer dan dertig jaar in het onderwijs en ben sinds 1996 afgestudeerd kunsthistoricus. Mijn bijzondere belangstelling gaat uit naar de kunstgeschiedenis van Nederland. Welke ontwikkelingen hebben zich hier in het spoor van de rest van Europa voorgedaan? Verder interesseer ik me ook voor de (vroege) middeleeuwen, de 19e eeuw, het interbellum, en verder ook voor fotografie en videokunst. Ik heb de cursisten altijd ervaren als gemotiveerde, geïnteresseerde mensen, die mondig en kritisch deelnemen aan de cursussen. Cursussen geven blijkt voor mij als docent niet alleen het overdragen van kennis te zijn, maar je leert er steeds zelf ook weer van! Zo zorgen de deelnemers aan de Museumkring, die soms al jaren meegaan op tentoonstellingbezoek, ervoor dat ik me blijf ontwikkelen en niet op de automatische piloot ga draaien.' De Volksuniversiteit is een fantastisch instituut dat in de behoefte van veel mensen voorziet. Ik werk hier al vele jaren en ben steeds weer verrast door het grote en brede aanbod van cursussen. Als docent heb ik een grote inbreng in het aanbod in het algemeen en er is veel ruimte voor mijn specialismen.'