Bestellijst

Geen bestellingen
Cursuscode: 212

Van vesting tot buitenplaats

Van vesting tot buitenplaats
Cursuscode: 212

De Stichting Themajaar Historische Buitenplaatsen 2012 heeft 2022 opnieuw uitgeroepen tot het jaar van de historische buitenplaats. Een buitenplaats is een monumentaal huis, vaak met bijgebouwen, dat een geheel vormt met een omliggende tuin of park.  In heel Nederland maar vooral in het midden en westelijk deel van ons land bouwden rijke stedelingen hun buitenplaatsen tussen 1600 en 1900 in het omringende landelijk buitengebied en konden zo in de zomer ontkomen aan de stad. In deze buitenverblijven genoot men vooral van de schone natuur en vermaakte zich met culturele activiteiten.

In het noordelijk, oostelijk en zuidelijk deel van Nederland vonden vergelijkbare ontwikkelingen plaats. Hier kwamen buitenplaatsen soms voort uit oudere versterkingen (borgen, states en havezaten) of ontwikkelden zij zich uit rijke landgoederen. Ook recreëerde men vooral maar hier was en is de instandhouding van de vaak uitgestrekte landerijen het hele jaar rond een dagelijkse bezigheid. Men moet hierbij denken aan pachtboerderijen, bosbeheer, verpachte landbouwgronden en soms ook lokale politieke en sociale taken.

In 4 bijeenkomsten volgen we de ontwikkeling van het huis als vesting tot het huis als recreatieoord.

Dinsdag 5 april 2022
4 lessen van 2 uur aanvangstijd 10:00 (klik hier voor de lijst met data en tijden per bijeenkomst)
Prijs: € 68,00
Mw. drs. I. (Inge) van Velzen
10:00 - 12:00
Locatie: Bevrijdingskerk (klik hier voor de adresgegevens)
Inschrijving geopend >
drs. I. (Inge) van Velzen
drs. I. (Inge) van Velzen
'In de cursus die ik geef kan ik twee liefhebberijen combineren: mensen helpen hun kennis uit te breiden en kunstgeschiedenis. Ik werk al meer dan dertig jaar in het onderwijs en ben sinds 1996 afgestudeerd kunsthistoricus. Mijn bijzondere belangstelling gaat uit naar de kunstgeschiedenis van Nederland. Welke ontwikkelingen hebben zich hier in het spoor van de rest van Europa voorgedaan? Verder interesseer ik me ook voor de (vroege) middeleeuwen, de 19e eeuw, het interbellum, en verder ook voor fotografie en videokunst. Ik heb de cursisten altijd ervaren als gemotiveerde, geïnteresseerde mensen, die mondig en kritisch deelnemen aan de cursussen. Cursussen geven blijkt voor mij als docent niet alleen het overdragen van kennis te zijn, maar je leert er steeds zelf ook weer van! Zo zorgen de deelnemers aan de Museumkring, die soms al jaren meegaan op tentoonstellingbezoek, ervoor dat ik me blijf ontwikkelen en niet op de automatische piloot ga draaien.' De Volksuniversiteit is een fantastisch instituut dat in de behoefte van veel mensen voorziet. Ik werk hier al vele jaren en ben steeds weer verrast door het grote en brede aanbod van cursussen. Als docent heb ik een grote inbreng in het aanbod in het algemeen en er is veel ruimte voor mijn specialismen.'